kitesurfingKitesurfing to sport ekstremalny, jednak wbrew pozorom najłatwiejszy, a zarazem najbezpieczniejszy deskowy sport wodny. Dostarcza wielu niesamowitych emocji, pozwala na kontakt z naturą i wrażenie panowania nad dwoma żywiołami – wodą i wiatrem. Kitesurfing to wolność, radość, wiatr, adrenalina, podróże, pozytywna energia i luz. Kitesurfing to styl życia, który wciąga każdego kto nauczy się tego wspaniałego sportu.
Rozpoczynając przygodę z deską i latawcem musisz sobie zdawać sprawę, że twoje życie już nigdy nie będzie takie samo i najprawdopodobniej uzależnisz się od kite’a.

Z punktu widzenia dietetyka i trenera kitesurfing może mieć bardzo pozytywny wpływ na Twoje zdrowie. Podczas uprawiania kitesurfingu spalasz ogromną ilość kalorii jednocześnie ćwicząc większość partii mięśniowych Twojego ciała. Zaaferowany samym faktem pływania, nawet przez chwilę tego nie poczujesz. Kitesurfing pozytywnie wpływa na duszę i ciało. Podczas pływania wytwarzają się w organizmie endorfiny, czyli hormony, które wywołują dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie. Pamiętaj, ze zmęczone ciało to odprężony umysł.

CO ZYSKUJĘ?

Podczas godziny pływania na kitesurfingu spalisz od 700 do 900 kalorii. Podniesiesz swoje tętno i Nauka kitesurfinguciśnienie krwi. Wpłynie to pozytywnie na Twoje serce i układ krążenia. Ogromną korzyścią płynącą z uprawiania tego sportu jest znaczne wzmocnienie mięśni całego ciała.

Mięśnie pracujące podczas uprawiania kitesurfingu (od najbardziej zaangażowanych):

1. Mięśnie nóg (szczególnie czworogłowy).
Twoje nogi utrzymują deskę w odpowiedniej pozycji wytwarzając opór w stosunku do wektora siły latawca. Dzięki temu deska porusza się w wybranym kierunku. Dodatkowo nogi pracują podobnie jak amortyzatory w samochodzie. Rzadko będziesz pływać po idealnie płaskiej tafli wody. Zafalowana powierzchnia wymusza wykonywanie mikroprzysiadów.

2. Mięśnie dolnych partii grzbietu.
Na latawiec i deskę działają rozmaite siły. Twoje ciało jest łącznikiem pomiędzy tymi dwoma elementami. Praca tułowia i nóg zapewnia odpowiednie ustawienie deski oraz właściwą pozycję podczas płynięcia.

3. Mięśnie brzucha.
Podobnie jak mięśnie grzbietu. Pracują bardzo intensywnie, ale poczujesz to dopiero po wyjściu z wody.

4. Mięśnie przedramion.
Standardowo jesteś wpięty w trapez, czyli pas z hakiem, do którego przyczepiony jest latawiec. Wszystkie siły generowane przez latawiec są kontrolowane przez mięśnie grzbietu i brzucha. Ręce wykorzystujesz jedynie do sterowania latawcem. Nie znaczy to, że mięśnie przedramion nie pracują wcale. Mięśnie te są zdecydowanie bardziej wykorzystywane przy zaawansowanych trickach.

5. Mięśnie obręczy barkowej.
Na kitesurfingu paradoksalnie nie wykorzystuje się intensywnej pracy mięśni obręczy barkowej. Wyjątek stanowią zaawansowane tricki.

szkoły kitesurfingu

DOBRA WIADOMOŚĆ!

Kitesurfing zwiększy Twoją zdolność równowagi, poprawi “czucie i świadomość” ciała, wzmocni mięśnie głębokie, wysmukli i ujędrni sylwetkę. Zwróć uwagę jak wygląda ciało, a zwłaszcza brzuch, zawodowych kitesurferów.

CZY SIĘ DO TEGO NADAJĘ?

Możesz spotkać się z opiniami że kitesurfing jest niebezpieczny, że trzeba mieć dużo siły aby go uprawiać, że jest trudny do nauczenia.
Nieprawda. Jest zdecydowanie łatwiejszy i mniej wysiłkowy od windsurfingu. Polecany jest kobietom i dzieciom świadomym zagrożeń. Aby wejść w ślizg potrzebujesz znacznie mniej wiatru niż w przypadku windsurfingu. Można się go nauczyć w kilka wietrznych dni. Kitesurfing nie przeciąża organizmu, jednocześnie angażując większość partii mięśniowych do pracy. Kitesurfing może uprawiać prawie każdy. Wymagane jest min. sprawności i dobre chęci. Jeśli potrafisz samodzielnie chodzić i masz świadomość zagrożeń, nauczysz się również pływania z latawcem.

JAK ZACZĄĆ?

Kitesurfing jest sportem ekstremalnym i może być niebezpieczny. Jednak jeśli znasz zasady bezpieczeństwa i będziesz ich przestrzegać, nic Ci nie grozi. Wypadki z udziałem kitesurferów wynikają zawsze z brawury, alkoholu i braku umiejętności oraz nieznajomości zasad bezpieczeństwa lub wszystkich tych czynników. Aby kitesurfing był bezpieczny dla Ciebie i Twojego otoczenia musisz zapisać się na kurs. Nie tylko renoma szkoły ma znaczenie. Pytaj zawsze o doświadczonych, licencjonowanych instruktorów, którzy będą potrafili przekazać Ci wiedzę i umiejętności konieczne do samodzielnego pływania nie narażając Cię jednocześnie na niebezpieczne sytuacje na wodzie. Zwróć uwagę na jakość nauczania. Szkoły kitesurfingu często mają problemy kadrowe i sytuacje, gdy instruktor rozpoczął swoją przygodę z kitesurfingiem dwa miesiące wcześniej niż Ty wcale nie są wyjątkiem.
Gdy instruktor stwierdzi, ze jesteś gotowy do samodzielnego pływania otrzymasz kartę kitesurfera, która umożliwi Ci wypożyczanie sprzętu. Jeśli jednak po zakończeniu kursu będziesz czuł się wciąż niepewnie na wodzie możesz wykupić dodatkowe godziny z instruktorem, który będzie Cię obserwował i w razie problemów pomoże i udzieli wskazówek. Nie spiesz się z decyzją zakupu własnego sprzętu. Przetestuj wcześniej różne latawce i deski w szkółkach. Na początek wybieraj wyłącznie oznaczone, płytkie, niezatłoczone spoty. Odpowiednio dobieraj warunki pogodowe podczas, których będziesz pływać. Wiedzę na ten temat powinien przekazać Ci instruktor.

CZY MOŻE MI SIĘ COŚ STAĆ?

wyjazdy kitesurfingoweTak jak pisałem wcześniej, kitesurfing przy odrobinie rozwagi i odpowiednim podejściu jest sportem bardzo bezpiecznym. Jako, że podłożem jest woda, ryzyko złamań jest małe. Z pewnością bardziej niebezpieczne jest narciarstwo, rolki czy quady.
Kitesurfing jest bardzo przewidywalny i sam możesz przyjąć poziom akceptowalnego dla Ciebie ryzyka. Kontuzje zdążają się rzadko i dotyczą głównie zaawansowanych kitesurferów wykonujących skomplikowane tricki w powietrzu. Największe zagrożenie dla kitesurefa to ląd/płycizna oraz inni użytkownicy spotu, w tym inni kitesurferzy zwłaszcza początkujący. Najczęstsze urazy wynikają z upadku na płytką wodę (minimalna głębokość wody powinna być do kolan). Uszkodzeniom ulegają najczęściej kostki i kolana. Przy zaawansowanym wykonywaniu tricków zwiększa się zdecydowanie prawdopodobieństwo kontuzji stawu barkowego oraz kolanowego.

CO ZROBIĆ ABY ZMINIMALIZOWAĆ RYZYKO KONTUZJI?

kite wyjazdy1. Kitesurfing podobnie jak inne sporty takie jak narciarstwo czy snowboard wymaga przygotowania się do sezonu. Bardzo pomocne będą ćwiczenia dzięki, którym wzmocnisz mięśnie głębokie i poprawisz równowagę. Czucie głębokie można usprawniać za pomocą najprostszych ćwiczeń, takich jak stanie na jednej nodze i różnych modyfikacjach tego ćwiczenia – zamykaniu oczu, stawaniu tylko na palcach. Równie ważne są ćwiczenia wzmacniające mięśnie tułowia i nóg. Na kilka tygodni przed rozpoczęciem nauki warto wdrożyć krótkie treningi, na które składać się będą: przysiady, wykonywanie tzw. „krzesełka przy ścianie”, wszelkie rodzaje spięć mięśni brzucha, martwy ciąg lub unoszenie tułowia z opadu (dolne mięśnie grzbietu).

2. Bezpośrednio przed pływaniem wykonaj rozgrzewkę. Powinna ona uwzględniać wszystkie partie mięśniowe, podnieść ciepłotę ciała, przygotować organizm do właściwego wysiłku.

CO PO PŁYWANIU?

Podczas uprawiania kitesurfingu napinasz wszystkie mięśnie od szyi, przez barki po mięśnie nóg, często nawet nie zdajesz sobie sprawy, jak mocno jesteś spięty. Po pływaniu (jeszcze na plaży) warto chwilę się porozciągać. Dzięki rozciąganiu Twoja sprawność, motoryka i gibkość będą coraz większe, a Twój organizm będzie rozluźniony.

szkolenie kitesurfing

PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI

1. Nie podejmuj nauki kitesurfingu na własną rękę. Rozpocznij przygodę z kitesurfingiem w renomowanej szkole.
2. Twoim nauczycielem może być tylko licencjonowany instruktor. Nie kolega, szwagier czy tata. Mimo, że kurs nie jest tani, nie warto ryzykować swoim zdrowiem i życiem, aby zaoszczędzić kilkaset złotych.
3. Przed rozpoczęciem nauki pytaj o najbardziej doświadczonych w nauczaniu instruktorów.
4. Nie staraj się na siłę zbyt szybko rozpoczynać samodzielnego pływania. Jeśli po kursie nie czujesz się pewnie – wykup dodatkowe godziny z instruktorem. Twoje zdrowie i zdrowie ludzi dzielących z Tobą spot jest ważniejsze od pieniędzy.
5. Bezpieczeństwo stawiaj zawsze na pierwszym miejscu. Dokładnie poznaj zasady i ich przestrzegaj.
6. Nigdy nie podważaj opinii instruktora. Jeśli lubisz mieć kontrolę, podczas kursu musisz podporządkować się instruktorowi i bezdyskusyjnie wykonywać jego polecenia. Nie ma znaczenia czy jest on od Ciebie o 20 lat młodszy. Na kitesurfingu zna się lepiej niż ty po kilku godzinach z latawcem w ręku.
7. W polskich warunkach tygodniowy urlop może okazać się zbyt krótki, aby ukończyć kurs na etapie samodzielnego pływania. Pogoda jest nieprzewidywalna, a wiatr to niezbędny warunek, aby wyjść na wodę z latawcem.
8. Szanuj innych użytkowników spotu, przestrzegaj reguł, pomagaj.
9. Nie oszczędzaj na sprzęcie. Od niego zależy Twoje bezpieczeństwo.
10. Nie kupuj używanego sprzętu ze szkółek. Jest on kilkakrotnie bardziej zużyty niż prywatny latawiec z tego samego rocznika.