jajka cholesterolJajka są źródłem pełnowartościowego białka, które odgrywa wiele ważnych funkcji w naszym organizmie. Między innymi buduje i regeneruje tkanki, zwiększa odporność oraz reguluje przemianę materii. Jajka zawierają wszystkie aminokwasy, w odpowiednich proporcjach. Według  Światowej Organizacji Zdrowia są wzorem co do proporcji aminokwasów.

Które jajka wybrać?

Każde jajko jest oznaczone ciągiem znaków w formacie X-YY-AABBCCDD. Najważniejsza jest pierwsza liczba, która wskazuje sposób hodowli drobiu. X to liczba od 0 do 3, co odpowiednio oznacza:
0 – Chów ekologiczny (Wolny wybieg, karmione paszą ekologiczną bez chemicznych dodatków oraz trawą. Jajka ekologiczne zawierają najwięcej witamin i minerałów.)
1 – Wolny wybieg (Wolny wybieg, kury karmione zwykłą paszą.)
2 – Chów ściółkowy (Kury mogą przemieszczać się, jednak są umieszczone w ciasnych oborach, karmione zwykłą paszą.)
3 – Chów klatkowy (Kury na stałe zamknięte są w ciasnych klatkach. Często zwierzętom podaje się antybiotyki. Takich jajek należy unikać.)

Najlepiej kupować jajka w mniejszych rozmiarach S lub M, gdyż prawdopodobieństwo, że są naturalne jest większe. Jeżeli jajka są bardzo duże, to możemy się spodziewać, że kury były karmione sztucznie, paszą z chemicznymi dodatkami.

Czy jajka można jeść na diecie?

Tak, jajka są niskokaloryczne – jedno zawiera około 70 kcal. Jajka są polecane osobom na diecie, gdyż dają uczucie sytości oraz zapewniają wiele witamin (A,E,B12) oraz minerałów (potas, żelazo).

A także zawierają wiele cennych substancji:
– lecytynę, która między innymi zapobiega odkładaniu się cholesterolu
– cholinę, która wpływa na proces zapamiętywania
– luteinę, pełniącą ważną rolę w procesach widzenia

Czy jajka powinno się ograniczać ze względu na cholesterol?

Obecnie nie ma wskazań do ograniczenia spożycia jaj, gdyż spożycie cholesterolu z dietą ma mały wpływ na jego stężenie we krwi. Większy wpływ na stężenie cholesterolu mają nasycone kwasy tłuszczowe (tłuszcze zwierzęce) oraz tłuszcze trans. Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu powinny zatem zwracać większą uwagę na spożycie tłuszczów zwierzęcych (masła, smalcu, tłustych mięs). Na pytanie, ile jajek można spożywać nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Przyjmuje się, że najlepiej nie przekraczać ilości 7 jajek tygodniowo.

Pamiętajmy, spożycie cholesterolu z pożywieniem nieznacznie, ale podnosi jego poziom we krwi. Każdy z nas cechuje się inną wrażliwością. Stężenie  zależy od wielu czynników zarówno genetycznych uwarunkowań, jak i stylu życia. Niektóre osoby spożywają duże ilości cholesterolu, a jego poziom we krwi jest w normie. Inni wystrzegają się produktów bogatych w ten związek, a i tak się podwyższa. Warto zatem spożywać jajka, gdyż są źródłem białka, jednak obserwować własny organizm i jeżeli poziom cholesterolu we krwi się zwiększa – najpierw zmniejszyć ilość spożywanych tłuszczów zwierzęcych.

W badaniach potwierdzono, że korzystniej jest spożywać jajka aniżeli wyeliminować je całkowicie z diety nawet u osób w grupie ryzyka chorób serca. Jeżeli dieta jest zdrowa i dobrze zbilansowana, nie ma potrzeby, aby je ograniczać czy eliminować.

Inne jajka, czym różnią się od tych tradycyjnych?:

  • Jajka zielononóżek zawierają znacznie mniej cholesterolu aniżeli jajka innych ras.
  • Jajka przepiórcze są trzykrotnie mniejsze od tradycyjnych jaj. Zawierają proporcjonalną ilość zarówno cholesterolu, jak i białka oraz większą zawartość tłuszczu

Julia Laszuk, dietetyk